logo
Hem chevron_right Support chevron_right
Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur stavar man till bästa affärssystemet någonsin? expand_more

Enkelt! Contrl. Vi skulle kunna säga att vi fungerar som ett multiverktyg. Vi har helheten som småföretagare behöver. Contrl är klokt och enkelt och hjälper dig att bli en bättre företagare. Tillsammans med vår plattform och våra rådgivare kan vi visa vägen framåt.

Vilken support erbjuder ni? expand_more

Vi erbjuder alltid fri support för våra tjänster i plattformen. Vi tar hand om din fråga på telefon, mail eller chatt. Kan vi inte ge svar direkt, får du alltid en återkoppling av oss inom rimlig tid. För dig som använder vårt kassasystem finns jour på helgerna vid akuta problem. Vi har dessutom eget kundstöd-system som gör att vi inte är beroende av någon tredje part för att hålla kontakten med dig som kund.

Om du önskar rådgivning ta kontakt med vårt support så kommer din kontaktperson att återkoppla till dig.

Ingår integration till bokföring? expand_more

Integration till bokföringen ingår alla våra tjänster. Vi har valt att jobba med Fortnox som bokföringsprogram. Vi ser likheter och gillar samarbetet med dom. Om du använder ett annat program så hjälper vi dig att byta. Vi har kunskapen och kan hjälpa dig och din bokföringsbyrå att komma över till oss.

Hur funkar integrationen med Fortnox? expand_more

Ett exempel är kassan som varje natt automatiskt skickar in dagen försäljning till Fortnox. Ett annat exempel är backoffice som skapar order och på önskemål skickar över dessa till Fortnox för fakturering. Från backoffice kan vi se om kunden har betalat fakturan och vilket fakturanummer den fick från Fortnox. Vi har flertalet möjligheter att skicka bokföringsunderlag. Några av våra kunder nyttjar aktiv/vilande moms när det handlar om bokningar. Om du använder vårt lager så skickas varje natt varukostnaden över till Fortnox för att sänka lagervärdet. Här kan vi tillsammans med dig och din bokföringsbyrå ta fram det bästa alternativet och ge stöd längs vägen.

Hur kan jag som kund kontakta er? expand_more

Vi har flertalet möjligheter att få support. Telefon, mail eller chatt är möjligheter vi erbjuder till dig som kund hos oss. Om du har kassa så ingår jour under icke ordinarie öppettider vardagar mellan kl. 08.00 till kl. 16.00.

Erbjuder ni rådgivning, tips och trix? expand_more

Beroende på dina kunskaper så erbjuder vi vår expertis till dig som kund. Men vi skiljer på tips och trix mot rådgivning. Vår support kan guida dig genom våra tjänster. Men om du önskar att fördjupa din förståelse och bli en bättre företagare så kan våra kundansvariga erbjuda sin erfarenhet mot en löpande timkostnad. Vi dyker extra djup i din verksamhet och kan exempelvis ta fram olika rapporter för att ge dig kontrollen över gas och bromspedalen.

Det finns inget ”One-size-fits-all” som det gör på regnponchos.

Behöver jag ett kassaregister? expand_more

Om du säljer varor eller tjänster kontant eller mot betalning med kontokort för högst fyra prisbasbelopp inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Då anses den kontanta försäljningen vara av obetydlig omfattning. Fyra prisbasbelopp för år 2024 är 229 200 kronor (4 × 57 300 kronor). Exempel på. kontantförsäljning är betalning med sedlar och mynt, presentkort, kuponger som företaget löser in hos något annat företag och liknande. Som betalning med kontokort räknas betalning med konto- eller kreditkort och andra elektroniska betalningstjänster så som Swish.

Om du inte är skyldig att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister, är du inte heller skyldig att erbjuda kvitto. Men det kan dock vara lämpligt att kunna erbjuda ett kvitto till kunden.

Läs mer detaljerad information hos Skatteverket

Contrl`s kassaregister är tillverkardeklarerat och använder sig av en molnbaserad lösning för kontrollenhet.